Trainers
Text

Motiverende gespreksvoering

2 Lessen None

Over deze training

Samenvatting MGV

Download hier de samenvatting van Motiverende gespreksvoering om nog eens na te lezen.

Verandertaal, behoudtaal en wrijving

In het filmpje hieronder uitleg over verandertaal, behoudtaal en wrijving.

Meer lezen: Motiverende gespreksvoering: verandertaal (blz. 41 t/m 46), behoudtaal (blz. 47 t//m 49)Motiveer en leer!: verandertaal en behoudtaal (blz. 41 t/m 43)

Basishouding (nodig)

Tijdens de eerste training hebben we het al over de basishouding gehad. De basishouding ontstaat geleidelijk wanneer je oefent en gesprekken voert volgens MGV. Dit zal dan ook als een rode draad door de hele training lopen. Hiervoor is het belangrijk dat je goed weet wat er met de basishouding bedoeld wordt. Daarvoor kun je dit lezen: Motiverende gespreksvoering: hoofdstuk 3 (blz. 58 t/m 65)Motiveer en leer!: blz. 37 t/m 41 

Verbeterreflex (nodig)

De verbeterreflex (of reparatiereflex) is de natuurlijke neiging om anderen te willen helpen; oftewel verbeteren of repareren. Vaak met de allerbeste bedoelingen, maar bij mensen die nog twijfelen over of ze wel willen veranderen (die ambivalent zijn), werkt dit averechts. Hoe harder jij de leerling probeert te overtuigen, hoe harder hij redenen zal aandragen om te veranderen.

Om de verbeterreflex te voorkomen, is de eerste stap om deze te herkennen. Je kunt hier lezen wat de verbeterreflex precies is: Motiverende gespreksvoering: b;z. 36 t/m 40

Opdracht voor training 2

Kijk wanneer jij de verbeterreflex bij jezelf herkent. En schrijf de volgende dingen op. Tijdens training 2 gaan we dit met elkaar bespreken.

1. Wat doet degene die in de verbeterreflex stapt?2. Wat doet dit met de ander? (zowel verbaal als non-verbaal)3. Hoe zou je dit een volgende keer doen?

Inhoud training

Voor geregistreerde leden

Voor training 2

Voor geregistreerde leden

Voor training 3

Pen
>