General
Text

Dagplanning

Les 3

Na de lange termijnplanning en weekplanning volgt de laatste stap van het plannen: de dagplanning.

 
Door je weekplanning weet je wat je op een dag wilt doen. Bij het maken van je dagplanning denk je erover na in welke volgorde je dit gaat doen, en plan je in wanneer je pauze houdt.

Probeer er voor jezelf achter te komen wat jij het fijnst vindt werken: begin je liever met iets leuks of makkelijkst om er in te komen of begin je liever met het moeilijkste of minst leuke om dat maar gehad te hebben. 

Je kunt de dagplanning maken door te nummeren in je agenda/weekplanning. Ook kun je dit op aparte blaadjes doen. Of.... Misschien weet je zelf nog wel een fijnere manier. Hieronder vind je een filmpje met uitleg over het maken van een dagplanning. En tips voor het indelen van je huiswerk.

Volgende week gaan we aan de slag met leerstrategieën, hierbij ga je bedenken hoe je gaat leren voor een toets. Dit kun je ook gebruiken bij het maken van een dagplanning.​

Tips bij het indelen van je huiswerk

Een werkproces kent verschillende fases. In de ene fase zal je je beter kunnen concentreren dan in de andere. Houd hier rekening mee bij het maken van je huiswerk. Bij de meeste mensen zal dit er als volgt uitzien:

  • De beginfase, duurt ongeveer 15 minuten. In deze fase moet je nog opwarmen. Het werkt dus het beste om met iets eenvoudigs te beginnen.
  • De kernfase, in deze fase kun je je het beste concentreren. Dit is dus het moment om je moeilijkste opdrachten in te plannen. Plan daarna weer een wat makkelijkere opdracht in.
  • De slotfase, in deze fase heb je het eindspurt effect. Je bent bijna klaar, dit geeft weer energie! Waardoor je nog 1 keer de energie hebt om heel hard te werken.
  • Dus: makkelijk – moeilijk – makkelijk - moeilijk

    Wissel af. Tussen leren en maken, schrijven en mondeling, de verschillende vakken. Afwisseling maakt het minder saai en zorgt ervoor dat je je beter kunt blijven concentreren.

    Voor je prestaties en concentratie is het belangrijk dat je pauze houdt. Houd na elke 25 minuten 5 minuten pauze. Het is goed om even in beweging te zijn. Sta op, luister je lievelingsliedje, pak wat drinken.

    Neem na 3 of 4 keer 25 minuten werken wat langer pauze (10 à 15 minuten). Zorg ook nu dat je even in beweging bent, ga even weg van je werkplek.

    Denk aan het begin van elke pauze even aan wat je allemaal al af hebt. Goed bezig hè?! Het goede gevoel wat je hierdoor krijgt, helpt je om even te ontspannen in je pauze en daarna weer verder te gaan.

Pen
>