1 ding tegelijk
Les 1
Dit is les 1 van de module concentratietechnieken in het online programma 'Concentreren kun je leren'. Leerlingen hebben in module 1 opdrachten gedaan om zichzelf beter te leren kennen. Ze weten waardoor ze afgeleid worden en wat het ze oplevert als ze met concentratie werken.
Hieronder zie je de les voor de leerlingen over 1 ding tegelijk.
In deze les leer je waarom het zo belangrijk is om 1 ding tegelijk te doen.
In het filmpje uitleg over:
- multitasken en switchtasken;
- muziek luisteren tijdens het werken;
- leren en 1 ding tegelijk doen.
Uitleg
Als je wisselt ben je af
Elke keer dat je wisselt van taak, blijft een deel van je brein hangen bij dat waar je mee bezig was. Hierdoor daalt je IQ tijdelijk met 10 punten en wordt het moeilijker om je te concentreren. Het duurt minimaal een minuut om weer op het normale intelligentieniveau te komen.
Multitasken en switchtasken
Multitasken = 2 eenvoudige taken tegelijkertijd doen. Vergroot je concentratie.
Switchtasken = steeds je aandacht wisselen tussen 2 taken. Weg concentratie!
Vraagt de taak die je naast je belangrijkste taak doet bewust aandacht? Heb je door dat je 2 dingen tegelijk doet? Dan ben je aan het switchtasken.
Heb je dit niet door? Dan is het multitasken.
Muziek luisteren tijdens het werken
Muziek luisteren kan je concentratie vergroten of juist verminderen.
Vergroot je concentratie door muziek te luisteren die je al veel vaker geluisterd hebt. Het werkt bijvoorbeeld goed om steeds dezelfde afspeellijst te luisteren tijdens het leren.
Je concentratie wordt minder door muziek te luisteren waar je aandacht steeds naartoe gaat, omdat het leuker is dan dat wat je aan het doen bent.
Leren en 1 ding tegelijk doen
Studerend leren werkt niet omdat je aan het switchtasken bent wanneer je tegelijkertijd informatie aan het lezen bent en deze probeert te onthouden.
Het effectiefst is: lezen, lezen, onthouden, onthouden.
Dan zijn er minder wisselingen, minder concentratieverlies en dus minder inspanning en tijd.
In de praktijk ziet dit er dan zo uit:
Eerst een hoofdstuk/paragraaf doorlezen (5-10 pagina’s). Richt je hierbij alleen op het begrijpen van de tekst.
Daarna de tekst onthouden door bijvoorbeeld het maken van een samenvatting, mindmap of het maken van vragen bij een tekst.